Anvelope de iarna

In Romania, conform OG 5/ 2011 se impune obligativitatea echiparii autoturismelor cu anvelope de iarna atunci cand circula pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei. Odata cu venirea iernii, soferii care vor sa circule pe drumurile publice sunt obligati sa-si echipeze masina corespunzator. Deseori importanta anvelopelor este neglijata de catre conducatorii auto si nu realizeaza ca singura zona de contact cu suprafata pe care se ruleaza este foarte mica in jur de 150 cm patrati per anvelopa. Aceasta zona trebuie sa asigure franarea, stabilitatea in viraje si aderenta la demaraj pentru un autovehicul ce de obicei depaseste o tona. Din acest motiv, soferii care circula pe timp de iarna trebuie neaparat sa isi echipeze autoturismele cu anvelope corespunzatoare.

Conditiile de rulare sunt speciale in timpul iernii. Pentru anvelope, iarna incepe la 7°CAnvelopele de iarna ofera aderenta perfecta si tractiune maxima pe portiuni de drum umed, cu zapada sau cu portiuni de gheata, dar si pe asfalt uscat la temperaturi mai mici de 7 grade Celsius.

Anvelopele de vara pot fi extrem de periculoase iarna pe un drum inghetat, daca nu chiar mortale. La rece, totul se contracta iar cauciucul de vara se va intari limitandu-si mult proprietatile de aderenta cu asfaltul. Latexul din compozitie este vulcanizat suplimentar, adica este facut sa fie tare si rezistent, dar suficient de moale pentru a fi aderent la temperaturi pozitive, mai ales pe asfaltul fierbinte al verii.

In timpul sezonului rece, cauciucurile de iarna ofera masinii mai multa aderenta, o mai buna manevrabilitate, iar distanta de franare este una semnificativ mai mica. Lamelele speciale concepute pentru anvelopele de iarna, ofera tractiune excelenta pe suprafete inzapezite actionand ca niste “gheare” care se infig in zapada. In plus, noroiul nu ramane blocat in banda de rulare. Datorita mix-ului care are silica la baza, cauciucul ramane flexibil si ofera maximum de aderenta la temperaturi scazute.

Noi sugeram folosirea anvelopelor de iarna in detrimentul anvelopelor all season. Multi posesori auto cred ca este de ajuns sa ai anvelope all season. Din pacate pentru a reusi sa creeze un echilibru pentru ambele sezoane, producatorii sunt nevoiti sa faca compromisuri. Anvelopele all season nu se vor comporta niciodata la fel de bine ca si anvelopele de iarna pe suprafete acoperite de zapada sau polei.